Proč Google změnil přístup k rychlosti
Google dlouhá léta mluvil o rychlosti jako o "faktoru". Ale až v roce 2021 z ní udělal conditio sine qua non – podmínku bez které nic. Důvod? Mobilní internet a změna chování uživatelů.
Když má uživatel na výběr z 10 podobných e-shopů a jeden se načte za 1 sekundu a druhý za 4, rozhodnutí je jasné. Google to pochopil a začal preferovat weby, které skutečně fungují.
Tři metriky, které rozhodují
LCP (Largest Contentful Paint)
Měří, kdy se načte hlavní obsah stránky. Ideálně do 2,5 sekundy. Nejde o kompletní načtení – jde o moment, kdy uživatel vidí to, pro co přišel.
Problém: Většina webů má LCP kolem 4-6 sekund. E-shopy často ještě víc kvůli obrázkům produktů a složitým layoutům.
FID (First Input Delay)
Měří prodlevu mezi kliknutím uživatele a reakcí stránky. Maximálně 100 milisekund. Zní to málo? JavaScript bundly moderních webů často blokují hlavní vlákno na sekundy.
Uživatel klikne na tlačítko "Do košíku" a nic se nestane. Po 2 sekundách klikne znovu. Výsledek? Dva produkty v košíku a frustrovaný zákazník.
CLS (Cumulative Layout Shift)
Měří, jak moc se obsah "poskakuje" během načítání. Skóre pod 0,1 je dobré. Každý asi zná situaci: chcete kliknout na tlačítko, ale v tu chvíli se načte reklama a kliknete na špatné místo.
Reálný dopad na business
E-shop s oblečením, který jsme nedávno optimalizovali, měl LCP 5,2 sekundy. Po optimalizaci dosáhl 1,8 sekundy. Výsledek? Organická návštěvnost vzrostla o 40% během tří měsíců.
Ale pozor – nebyl to jen Google. Rychlejší web znamenal i vyšší konverze, méně opuštěných košíků a spokojenější zákazníky.
Proč většina webů stále selhává
Podcenění mobilního zážitku
Weby se často testují na rychlých počítačích s optickým internetem. Realita? 60% uživatelů přichází z mobilů s 3G/4G sítí.
Přetížení technologiemi
WordPress s 20 pluginy, jQuery knihovny z roku 2015, neoptimalizované obrázky. Každá "malá" úprava přidá další vrstvu complexity.
Neporozumění metrikám
PageSpeed Insights ukazuje čísla, ale vývojáři neví, co konkrétně optimalizovat. Výsledek? Kosmetické úpravy místo strukturálních změn.
Jak Google měří ve skutečnosti
Google nepoužívá syntetické testy z laboratoře. Používá reálná data od skutečných uživatelů (RUM – Real User Monitoring). To znamená:
- Různé rychlosti internetu
- Různé typy zařízení
- Různé geografické lokace
- Různé denní doby
Váš web může být rychlý pro vás, ale pomalý pro uživatele z Ostravy na starším Androidu.
Budoucnost je ještě náročnější
Google už připravuje další metriky. Interaction to Next Paint (INP) nahradí FID a bude ještě přísnější. Weby, které dnes "projdou", zítra možná nebudou stačit.
Zároveň se standardy rychlosti zvyšují. Co bylo rychlé v roce 2020, je dnes průměrné. A to, co je dnes průměrné, bude zítra pomalé.
Technologie vs strategie
Optimalizace Core Web Vitals není jen o technických trikách. Je o strategickém přístupu k výkonnosti:
- Architektura: Správná volba technologií od začátku
- Content strategy: Méně je více
- UX design: Funkčnost před efekty
- Monitoring: Kontinuální měření a zlepšování
Závěr: Rychlost jako konkurenční výhoda
Core Web Vitals nejsou technická šikana. Jsou odrazem toho, co uživatelé skutečně chtějí – weby, které prostě fungují.
Firmy, které to pochopily dřív, už získávají náskok. Ty, které rychlost stále považují za "nice to have", budou bojovat o zbývající pozice.
Otázka není, jestli optimalizovat výkonnost. Otázka je, jestli to udělat dřív než konkurence.